Απρίλιος 2004
7,00 € 
Επιλογή Τεύχους


Επικίνδυνα «τζιπ»
Η πιθανότητα θανάτου κάποιου πεζού λόγω της σύγκρουσής του με ένα «όχημα ελεύθερου χρόνου» (SUV), τα γνωστά και ιδιαίτερα δημοφιλή πολυτελή σπορ τετρακίνητα αυτοκίνητα που ενδείκνυνται για αποδράσεις στην ύπαιθρο (αλλά κατακλύζουν πια και τις πόλεις), είναι παραπάνω από διπλάσια εν συγκρίσει προς αυτή με ένα συνηθισμένο επιβατικό αυτοκίνητο κλειστού τύπου που κινείται με την ίδια ταχύτητα. Η διαπίστωση των αμερικανών ερευνητών θα επιτείνει τις εκκλήσεις για ασφαλέστερη κατασκευή των οχημάτων SUV, τα οποία τώρα έχουν συνήθως αμβλεία, σχεδόν κατακόρυφη, πρόσοψη και φαρδύ αμάξωμα.

Τα οχήματα αυτά, λόγω του ότι το κέντρο βάρους τους βρίσκεται ψηλά, παρουσιάζουν επίσης μεγαλύτερη πιθανότητα ανατροπής. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας Εθνικών Οδών των ΗΠΑ (NHTSA), κατά το έτος 1998, το 36% των περιπτώσεων μοιραίας σύγκρουσης στις οποίες εμπλέκονταν όχημα τύπου SUV στις ΗΠΑ περιελάμβανε ανατροπή, σε σύγκριση με το 15% των περιπτώσεων που αφορούσαν συνήθη αυτοκίνητα.

Η αναλογία των οχημάτων τύπου SUV ως προς τα υπόλοιπα αυξάνεται τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ. Τα μισά από τα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται κάθε χρόνο στις ΗΠΑ ανήκουν στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών και κλειστών ημιφορτηγών, τα καλούμενα LTV ―στην οποία εμπίπτουν τα SUV, τα ημιφορτηγά (πικ-απ), τα φορτηγά διανομής καθώς και οχήματα ελαφρού φορτίου. Κανένας όμως μέχρι τώρα δεν διεξήγαγε ευρεία ανάλυση των κινδύνων που ελλοχεύουν για τους πεζούς από το στόλο των LTV.

Ο Clay Gabler, μηχανολόγος μηχανικός ειδικευόμενος στην αυτοκινητιστική τεχνολογία (του Πανεπιστημίου Rowan στο Γκλάσμπορο του Νιου Τζέρσι), και ο συνάδελφός του Devon Lefler, στηριζόμενοι σε τέσσερεις βάσεις δεδομένων ατυχημάτων των ΗΠΑ, μελέτησαν τις συγκρούσεις μεταξύ ενός οχήματος και ενός πεζού και συμπέραναν ότι τα LTV, όντας βαρύτερα, πιο άκαμπτα και πολύ ογκωδέστερα από τα επιβατικά αυτοκίνητα, συνιστούν δραματικά διαφορετικούς κινδύνους για τους πεζούς.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τους πεζούς τον αποτελούν γενικά όλα τα LTV οχήματα. Ένας πεζός που θα χτυπηθεί από κάποιο μεγάλο ημιφορτηγό έχει τριπλάσια πιθανότητα να πεθάνει απ’ ό,τι αν συγκρουστεί με ένα απλό αυτοκίνητο που κινείται με την ίδια ταχύτητα. Οι πεζοί δε που θα χτυπηθούν από ένα μεγάλο όχημα τύπου SUV έχουν διπλάσια πιθανότητα να πεθάνουν: τραυματίζονται συνήθως στο κεφάλι και το θώρακα, ενώ με το συνηθισμένο αυτοκίνητο κυρίως στα πόδια (τραυματισμοί οι οποίοι σπανίως αποβαίνουν θανατηφόροι).

Για να καταστούν τα οχήματα SUV ασφαλέστερα για τους πεζούς, θα απαιτηθεί ριζικός ανασχεδιασμός τους. Ένας τρόπος για να μειωθούν οι τραυματισμοί στο κεφάλι θα ήταν η αντικατάσταση της αμβλείας πρόσοψής τους με μια περισσότερο κεκλιμένη και αεροδυναμική, κάνοντάς τα δηλαδή να μοιάζουν περισσότερο με τα συνήθη επιβατικά αυτοκίνητα. Αλλά κάτι τέτοιο δεν θα είναι ιδιαίτερα δημοφιλές, αφού οι αγοραστές των SUV προτιμούν τη στιβαρή εμφάνισή τους που παραπέμπει στις πολύ καλές εκτός δρόμου επιδόσεις τους. Παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προβληματίζονται για κάποιες κατασκευαστικές αλλαγές στα SUV ώστε οι συγκρούσεις με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα να γίνουν ασφαλέστερες.

Τον Οκτώβριο του 2005, αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στην Ευρώπη νέοι κανονισμοί που θα υποχρεώσουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και ημιφορτηγών να ακολουθήσουν νέα πρότυπα ασφαλείας για τους πεζούς, επιβάλλοντάς τους τη χρήση νέων υλικών για να κάνουν πιο ελαστικές τις περιοχές γύρω από το καπό ώστε σε πιθανή σύγκρουση να παραμορφώνονται με ελεγχόμενο τρόπο. Στις ΗΠΑ, όμως, οι πεζοί χάνουν τη μάχη. Παρά τους 4.000 θανάτους πεζών το χρόνο, δεν εξετάζονται ακόμα σοβαρά κανονισμοί ασφαλείας που να αφορούν τις συγκρούσεις με πεζούς.